Brněnská parta Redrum Crew chystá 26. července speciální edici Stepsletu. Tento dvorní event brněnské party se běžně odehrává v klubu Favál, ale pro Stepslet – Factory Edition se výjimečně vybraly prostory brněnské Zbrojovky. Jedním z headlinerů večera bude rakouský Mefjus, se kterým se nám podařil udělat tento exkluzivní rozhovor.
Exkluzivní rozhovor pro Stepslet (Factory Edition): Mefjus (Critical, Neosignal / AT)
-Ahoj Martine. Řekni o sobě něco v krátkosti, odkud jsi a jak dlouho se zabýváš Drum & Bassem.
Čau, jmenuji se Martin Schober a je mi 24 let, hudbu produkuju posledních 8 let. Do styku s dnb jsem se dostal kolem 2004-2006 a svoje vlatní věci jsem začal dělat kolem roku 2008.
-Před nedávnem jsi se upsal labelu Critical. Jak k tomu došlo a co s Kasrou v nejbližší době plánujete?
Loni v létě mi napsal Kasra, jestli bych měl zájem na tom s nim spolupracovat. Samozřejmě jsem měl zájem a tak jsme se dohodli, že začnu jednim remixem. Udělal jsem tedy remix "So Real" od něj a Eneie a fakt se to povedlo. Mezitim jsem hrál na pár Critical nocích v UK a seznámil jsem se s celým gangem. Později mi Kasra nabídnul, jestli bych s nima nechtěl dělat na dlouhodobější bázi. Protože jsme byli s dosavadní spoluprací fakt spokojeni, tak jsem to přijal. V březnu jsem tak vydal svuj první singl "Signalz" a teď akorát dokončuji čtyř-trackové EP.
-Za poměrně krátkou dobu jsi vydal desky a digital releasy u pěkné řady labelů a to včetně Neosignal, Trust In Music, Eatbrain, Critical a spolupracoval jsi se jmény jako Phace & Misanthrop, Enei, Neonlight a Fourward. Jak vypadá blízká budoucnost, co chystáš kromě releasů pro Critical a padne i další zajímavá kolaborace?
Jsou naplánované kolaborace s Billainem, InsideInfem, Ridem a znovu s Neonlight. Ostatně po tom EP pro Critical, co jsem zmínil v předchozí odpovědi, bych si rád na měsíc dva od psaní hudby odpočinul. Strávim nějaký čas ve studiu jenom tim, že si budu inženýrovat zvuky a pak někdy na konci léta bych se rád vrhnul na svoje první album.
-Když jsem poslouchal Tvoji tvorbu, jde v ní cítit velký kus práce a pokrok. Nejvíc mě dostaly remixy Whatever, So Real a Menace, stejně tak track Signalz. Kolik času strávíš ve studiu a máš i nějaké civilní povolání, případně další jiné hobby?
Na svojí práci jsem se vykašlal před měsícem, ale všechny ty tracky, co zmiňuješ, jsem napsal v době, kdy jsem furt pracoval, djoval a zároveň byl ve studiu. Byl jsem dost blízko vyhoření, abych tak řekl, naštěstí se všechno povedlo a teď se těšim moc na všechno, co mě čeká. Běžně trávím ve studiu 12hodin denně od pondělí do čtvrtka. Od pátku do něděle zase hraju na vystoupeních.
-Na jakém setupu jsi začínal a jak se Tvoje studio za tu dobu proměnilo? Je něco, čeho by se začínající producenti měli ve studiu celkově vyvarovat a uštědřil bys jim nějakou radu z vlastní zkušenosti?
Začal jsem se dvěma Akai samplerama, šestnáctikanálovym mixem Behringer a rannou verzí Cubase, kterou jsem ovládal ty samplery. Když jsem začal s dnb, tak jsem chvíli pracoval na Logicu, ale kolem roku 2010 jsem se zase vrátil ke Cubase. Teď používám Cubase7, RME interface a pár outboardových věciček jako Roland SH101, Virus Ti2, rack Lexicon FX a Sherman Filterbank, kterou jsem ale poslední půlrok moc nepoužíval.
Pro lidi, co chtějí začít produkovat, bych doporučil, ať mají co nejméně hardwaru. Naučit se základy, jako jak funguje sampler, jak syntetizátor, pak naučit se poznat jakej DAW použít... Každý sequencer má svoje pro a proti, co se týče enginu tak bych řekl, že všechny top značky jako Live, Logic, FL nebo Cubase jsou na tom stejně.
-K jakému filmu, nebo hře by jsi chtěl dělat soundtrack?
Hej, fakt dobrá otázka. Přestože je to nesmysl, tak bych fakt rád dělal na nový Star Wars trilogii, i když Disney koupil Lucas Arts, byl bych fakt nastřelenej z toho, dělat pro ně cokoliv, hehehe
-Co se Ti jako první vybaví, když se řekne Česká republika. A tím nemyslím třeba komunismus, nebo Temelín. J Znáš Brno a těšíš se do ryze industriálního prostředí bývalé Zbrojovky, kde budeš hrát?
Česko je vždycky masakr. Když se mě lidi ptají, kam jezdim hrát nejraděj, vždycky řikám, že Česko. Je to neuvěřitelný, lidi tu nejvíc paří. Jasně že jsem sylšel o Brnu, byl jsem už tak třikrát na vašem nádraží, když jsem jel hrát někam jinam, ale nikdy jsem tam nehrál. A to si piš, že se sakra těšim.
-Jak jsi strávil zimu a jak budeš trávit léto? Určitě budeš vystupovat na letních festivalech, spojíš to třeba s letním odpočinkem / dovolenou?
Mno celou zimu jsem se snažil nějak zaranžovat dohromady práci, produkci a djing a to mi dalo fakt zabrat. Chtěl jsem jet někam na snowboard, což se mi nepodařilo už dva roky, pač jsem neměl čas. V srpnu pojedu hrát do Portorika, na což se fakt těšim a ještě pojedu na Outlook festival a to bude taky skvělý určitě.
-Tvůj momentální Top 10?
Phace & Misanthrop - Waveform
Phace & Noisia - MPD
Emperor - Monolith VIP
Emperor - Disrupted
Xanadu - Ventricle
InsideInfo - Killer Bees RMX
Billain - Device Nine
Billain - Boogie
Rawtekk - Photone Recruits
Neosignal - Planet Online
-Díky za Tvůj čas a na viděnou v Brně!
Zdárec.
Exclusive interview for Stepslet (Factory Edition): Mefjus (Critical, Neosignal / AT)
-Hi Martin, please, for our readers, tell us briefly something about yourself, where are you from and since when you are into dnb?
Hey, my name is Martin Schober i am 24 years old and i am producing music for 8 years. I got in touch with DnB arround '04-'06 and started to write my own DnB tracks arround '08.
-You signed up to Critical label recently, how did that happen and what plans do you and Kasra have in stock for the near future?
In the summer of 2012 Kasra wrote me if i were interested in working with him. Obviously i was and we decided to start things with i remix i should do. So i remixed his and Enei's track "So Real" which went down really good.
In the meantime i played some Critical shows in the UK and got introduced to the whole gang.
At one point he just asked me if i want to work with him on a longer term and as things were working out just fine i agreed on that. In March i dropped my first single "Signalz" and right now i am in the finishing phase of a four-track-EP.
-In quite a brief period of time you managed to release vinyls and digital releases on a nice number of labels incl.. Neosignal, Trust In Music, Eatbrain, Critical.. while managing to collaborate with such names as Phace & Misanthrop, Enei, Neonlight a Fourward. Respect. What are your plans for the following year, aside from releases on Critical are there any interesting collaborations about to happen?
There will be collaborations with Billain, InsideInfo, Rido and again Neonlight.
After that EP for critical i mentioned above i'll take a month or two off writing music. I'll take some time in the studio just engineer sounds and start with an album in late Summer.
-When i listened to all your releases a week ago i could feel such a great deal of work and particularly a huge progress forward. What me blows me away most are your remixes of Whatever, So Real and Menace, as well as your track Signalz. How much time do you spend in studio, do you still keep a regular job or any other time consumming hobby?
I quit my job a month ago, but all tracks you just mentioned i wrote in a time where i was still working + djing + being in the studio. I was close to a burnout i guess but things are fine now and i am looking forward to the future.
Usually i spend arround 12hrs a day in the studio from Monday to Thursday. Friday to Sunday is mostly playing gigs.
-Whatr setup did you start on and how much has your studio chnged since then? Is there something what should production beginners avoid? Would you please share some advice based on your experience?
I started with two Akai samplers, a Behringer 16 channel mixer plus an early version of Cubase to trigger those samplers.
When i started DnB i worked on Logic for a while but switched back to Cubase arround 2010.
Now i am using Cubase7, a RME interface and some outboard equipment like a Roland SH101, a Virus Ti2, a Lexicon FX rack and a Sherman Filterbank which i didnt use too much the last half year.
If you start production i wouldnt go for too much hardware. Try to learn the basics like how does a sampler work, how does a synthesizer work, then u will have to ask yourself which DAW you want to use ... Every sequencer has it's pro's and con's, engine-wise i think all the top names like Live, Logic, FL or Cubase are quite the same.
-What movie or computer game would you like to make a soundtrack for?
Thats a really cool question. Even tho it's unrealistic I'd rly like to work on the new Star Wars trilogy, even tho Disney bought Lucas Film, i would be more then psyched workin on some sounds for them, lol XD
-What first comes to your mind when someone mentiones Czech Republic? You ever heard of Brno and are you looking forward to play in the infamously strictly industrial environment of the old Gun factory?
Czech Rep is always a blast. When people ask my what's your favourite country to play i always say in the Czech Republic.
It's just amazing, people going mental every time.
Of course i've heard from Brno, i've been to the trainstation like 3 time for my other gigs over there but i've never played there before.
I am rly looking forward to this show!
-How did you spend your winter and what do you plan for summer? Surely you gonna playing shitloads of summer festivals.
I spent my winter with trying to arrange work, productin and djing which was rly exhausting.
I wanted to go snowboarding again as i havent been for 2 years now but i didnt find the time ...
In August i am playing a show in Puerto Rico which i am rly looking forward too and i'll play the Outlook festival as well which should be a good one!
-Your actual TOP 10 please
Phace & Misanthrop - Waveform
Phace & Noisia - MPD
Emperor - Monolith VIP
Emperor - Disrupted
Xanadu - Ventricle
InsideInfo - Killer Bees RMX
Billain - Device Nine
Billain - Boogie
Rawtekk - Photone Recruits
Neosignal - Planet Online
-Thanks a lot for your time and see you in Brno!
Seeya
special thanks: Jakub von G.